Att bli egenföretagare är för de flesta ett genomtänkt beslut men många tror att det är komplicerat att starta. Faktum är att själva uppstarten av ett bolag inte är så svårt som man kan tro. Du måste inte ha alla bitar på plats innan du startar din verksamhet – det blir ändå sällan exakt så som du tänkt dig. Vi hjälper dig gärna att komma igång!
Definiera ditt företags “why” och erbjudande. Formulera vad ditt företags why på ett lättförståeligt sätt som även folk utanför branschen förstår, det är ett bra sätt att tydliggöra företagets styrkor både för dig själv och för andra. Formulera sedan ditt erbjudande och målsättningen för företaget.
Rätt tajming. Om man väntar på det perfekta tillfället är risken stor att man aldrig kommer till skott. Vår erfarenhet är att om du tror på dig själv och din företagsidé, så kör! När du väl tar steget kommer allt annat att falla på plats. Du kommer lära och utvecklas efter vägen.
Budget och tid. Gör en budget där du ser över både tänkta intäkter och kostnader på kort och lång sikt. Om du är ovan med att göra en budget kan du ta hjälp ifrån svenska baskontoplanen.
Bygg nätverk. Se över ditt nätverk av säljkanaler och välj samarbetspartners som matchar dina värderingar och kompetens. Vi är gärna en av dina säljkanaler, men rekommenderar dig alltid att ha flera kanaler som kan hjälpa dig. Håll din profil på LinkedIn väl uppdaterad och kom ihåg att dina säljkanaler kanske redan finns i ditt nätverk, i form av tidigare kollegor, arbetsgivare eller andra kontakter.
Bolagsform och försäkringar. De flesta som kör eget inom IT väljer att köra ett AB, då det ekonomiskt blir mest fördelaktigt. Undersök de olika alternativen och välj den bolagsform som passar dig. På verksamt.se finns det bra information om de olika bolagsformerna och vad de innebär. Gällande försäkringar är det viktigt att du har rätt försäkringar för dig själv och ditt företag. På verksamt.se finns det bra tips på vilka försäkringar du bör ha på plats innan du startar.