På NOX Consulting genomsyrar hållbarhet allt vi gör – från affärsmodellen till vår företagskultur. Vår ambition är att leda vägen i IT-branschen och inspirera andra att bidra till en mer hållbar framtid. Med utgångspunkt i FN:s globala mål och ESG-modellen fokuserar vi på tre centrala områden: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Genom vårt arbete skapar vi långsiktigt värde för våra medarbetare, konsulter, kunder och samhället i stort. Hållbarhet är inte bara ett mål för oss – det är en pågående resa där vi hela tiden strävar efter att göra mer och göra bättre.

”NOX har som mål att vara pionjär inom hållbarhet i IT-branschen”
- Pernilla Ramslöv, VD NOX Consulting AB
Ekologisk hållbarhet | Grön omtanke
– vår insats för planeten
Grön energi
Vi använder endast förnybar el både på vårt kontor och för vår interna IT-miljö driftas i datacenter som endast använder grön el.
Resursanvändning och cirkulär ekonomi
Vi prioriterar återbrukade IT-produkter och har rutiner för att kontinuerligt minska vår datalagring. Vi återvinner även kontorsmaterial och IT-utrustning i samarbete med cirkulära IT-partners som restaurerar och säljer vidare enheterna på en andrahandsmarknad. Vinsten för försäljningen skänks till välgörande ändamål inom hållbarhet.
Resande
Vi uppmuntrar alla anställda att använda miljövänligare transportmedel, såsom tåg och kollektivtrafik, till arbete och möten. För konferenser har vi tagit beslut om att helt utesluta flyg som färdmedel.
Digitalisering
Gällande pappersanvändning har NOX genom att digitalisera avtalsprocessen fått en betydande minskning av pappersanvändning. Totalt har pappershanteringen av avtal minskat med ca 95%.
CIOCO2
Vi driver initiativet CIOCO2 med målet att öka kunskapen och medvetenheten om digitaliseringens och IT-sektorns klimatpåverkan. Genom att erbjuda verktyg för hållbar digitalisering, samt hålla workshops och inspirerande föreläsningar, hjälper vi organisationer att engagera hela verksamheten i resan mot en mer hållbar IT-miljö. Idag har initiativet samlat över 300 medlemsföretag som tillsammans bidrar till en grönare digital framtid.
Social hållbarhet | Människan i centrum
– rättvisa och inkludering för alla
Mångfald och inkludering
Genom vårt öppna nätverk av egenföretagare bidrar vi till att minska barriärer såsom ålder, kön och etnicitet. Vi kvalificerar alltid konsulter mot en specifik kundförfrågan och söker enbart på den efterfrågade kompetensen från kund, dvs det är en kompetensbaserad urvalsprocess.
NOX Impact
Vi stödjer kontinuerligt flera projekt inom utbildning, lärande och entreprenörskap. Vi har till exempel deltagit i en av Regeringens samverkansgrupper för att utveckla lösningar inom kompetensförsörjning och livslångt lärande. Som experter bidrog vi till att identifiera utmaningar och möjligheter för att möta arbetsmarknadens behov. Vårt arbete har lett till forskningsprojektet Lära att lära och vi fortsätter att vara en aktiv del av projektet.
Arbetsmiljö
På NOX värnar vi om en trygg och hållbar arbetsmiljö för både våra anställda och de konsulter vi samarbetar med. Vår arbetsmiljöpolicy säkerställer att vi aktivt förebygger ohälsa, olyckor och diskriminering, samtidigt som vi erbjuder marknadsmässiga villkor och förmåner. Vi bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete i enlighet med lagstiftning. Vi prioriterar att ta vår del av det delade arbetsmiljöansvaret för konsulter i uppdrag, så att vi kan trygga en god och säker arbetsmiljö för konsulter som arbetar ute hos kund.
Kompetensutveckling
Kompetensutveckling är strategiskt prioriterat på NOX där livslångt lärande alltid varit en grundbult i vår framgång och utveckling. Varje vecka har vi 1,5 h schemalagd tid för gemensam kompetensutveckling inom ett utvalt ämne som kan sträcka sig från allt mellan teknikrelaterade ämnen till hälsa och självledarskap. Utöver detta uppmuntras medarbetarna att planera in ännu mer kompetensutveckling.

Ekonomisk hållbarhet | Ansvarsfull tillväxt
– hållbara affärer som gör skillnad
Hållbara affärer
Vi är måna om att bygga affärer som är hållbara för alla parter, såväl för kunder, konsulter som för våra samarbetspartners. Genom transparent och marknadsmässig prissättning säkerställer vi att kunder får högsta möjliga värde, samtidigt som våra konsulter får ersättning som speglar deras kompetens och erfarenhet. Vi tror på en öppen dialog där vi tillsammans hittar lösningar som fungerar på lång sikt, både ekonomiskt och socialt. Hållbara affärer för oss handlar om mer än siffror – det handlar om att skapa starka, långsiktiga relationer som alla vinner på.
Etiska principer
Vår uppförandekod (Code of Conduct) innehåller etiska och miljörelaterade förhållningssätt som ställer höga krav på oss och våra partners att följa hållbara affärsmetoder. Detta dokument ska signeras och efterföljas av samtliga anställda på NOX samt all underkontrakterad personal.
Transparens
Vi strävar efter att vara transparenta med finansiell information, inklusive hur hållbarhetsinitiativ påverkar företagets finansiella resultat och hur resurser fördelas för olika hållbarhetsändamål. Vi rapporterar årligen vårt klimatavtryck och definierar nya mål för att förbättra vårt arbete.
Styrning och Riskhantering
Vi arbetar kontinuerligt med att identifiera och hantera risker kopplade till miljö, samhälle och ekonomi. Vår styrelse och ledning styr verksamheten ansvarsfullt enligt lagar och regler, med målet att skapa långsiktigt hållbara vinster. Genom effektiva kontrollmekanismer, inklusive en visselblåsarfunktion, säkerställer vi transparens och regelefterlevnad.

Vårt bidrag till agenda 2030
NOX fokuserar särskilt på följande globala mål:
- Mål 4: God utbildning för alla
- Mål 7: Hållbar energi för alla
- Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
- Mål 10: Minskad ojämlikhet
- Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion
- Mål 17: Genomförande och globalt partnerskap