Oavsett om du är ny med att köra eget, eller varit egenföretagare länge så kan det vara utmanande att navigera på vägen fram till uppdragen och att välja rätt samarbetspartners. På marknaden finns det många konsultmäklare och konsultbolag att samarbeta med när du letar uppdrag och därför har vi listat några bra tips att tänka på när du väljer säljkanal/samarbetspartners.
Marginal & mervärde - vad får du för pengarna?
Alla konsultbolag och konsultförmedlare tar en marginal för att sälja in dig på ett uppdrag där allt mellan 2% - 25% förekommer (vår bedömning är att branschstandard är 10%). Är du snabb på huvudräkning har du kanske redan hunnit tänka att “ju lägre marginal en samarbetspartner har, desto bättre betalt till mig”, men det stämmer inte alltid. Du som egen behöver utvärdera marginalen baserad på vilket mervärde du får som konsult får. Ställ därför frågan om hur din blivande samarbetspartner arbetar och vilket mervärde du som konsult kan förvänta dig. Vad du får betalt i slutändan handlar alltså om vad kunden är villig att betala, hur många “avtalsled” det är mellan dig som utför arbetet och kunden, samarbetspartnerns förmåga att förhandla ditt pris, konkurrens med andra kandidater och självklart, din kompetens och erfarenhet.
Transparens
Hur jobbar din samarbetspartner med transparens? Att vara transparent med marginal, priser, kund, uppdragslängd och annat som spelar roll är för många en självklarhet – men när du är ute och scoutar samarbetspartners bör din fråga inte bara vara om de jobbar med transparens, utan hur. Är ditt avtal enkelt att förstå, har du tillgång till kundavtalet om du skulle vilja, och stämmer alltid partnern av med dig innan de presenterar fram dig för en kund? Viktiga frågor att ställa till din samarbetspartner.
Kundbas
Vilka kunder och branscher jobbar samarbetspartnern med, och matchar det med vad du du vill jobba mot? Finns det direktavtal med alla kunder eller varierar det? Vilka ramavtal har samarbetspartnern, och vilka kunder bearbetar partnern just nu? Var nyfiken på vilka kunder som partnern samarbetar med eller vill samarbeta med på sikt.
Personlig kontakt
Ger samarbetspartnern dig möjlighet till personlig kontakt före, under och efter uppdraget? En personlig kontakt gör det möjligt för dig och din samarbetspartner att lära känna varandra, vilket inte bara kommer att underlätta i matchningen mellan dig och ditt nästa uppdrag - utan även under uppdragets gång. En samarbetspartner som känner dig kan bättre hjälpa dig att prisförhandla, ge feedback, säkerställa att du blir väl omhändertagen hos kunden och hjälpa dig hantera eventuella utmaningar. Du är så mycket mer än ditt CV, och det är av högsta vikt att din samarbetspartner vet om det.
Så sammanfattningsvis: Som egen gör du rätt i att be om transparens kring pris, margnial, kundinfo och avtalsvillkor. Fråga gärna också efter mervärdet som kommer med marginalen och välj en samarbetspartner som möter upp ditt samarbete med en personlig kontakt och intresse. Lycka till!
Är du nyfiken på att veta hur vi jobbar, eller vill du bolla andra frågor kopplat till vad som är viktigt att tänka på när du väljer samarbetspartner? Hör av dig till oss här