Under de senaste åren är det många som uppfyllt drömmen om att starta eget bolag. Intresset för att driva sin egen verksamhet, styra över sin egen tid och fakturera för den kompetens man besitter är väldigt starkt. Den byråkratiska tröskeln du behöver ta dig över för att starta igång din egna verksamhet är idag låg, men det betyder inte att det blir färre utmaningar under resans gång. Som egenföretagare har du friheten att vara flexibel, det mesta kan du själv ta ställning till utan bolagspolitik, men samtidigt har du ansvaret för att en hel verksamhet ska rulla.
Att skilja på företags- och privatekonomi
Många nyblivna egenföretagare blir snabbt varse att livet som entreprenör skiljer sig en del från att vara anställd. Plötsligt blir vardagen uppdelad i två, det privata och företaget. Du startade troligtvis eget för att kunna vara din egen chef och själv välja dina uppdrag, kanske ville du ha mer frihet och jobba enligt dina villkor men på köpet blev du även ansvarig för att ta svåra företagsbeslut, säkerställa din egen försäljning och planera din privata- och företagets ekonomi. Att driva egen firma innebär ett stort administrativt ansvar och det är inte ovanligt att egenföretagare lägger flera timmar i månaden bara på kvittohantering eller bokföring. Det klarnar snabbt varför större företag har anställd personal för HR, ekonomi, sälj och försäkring -det blir mycket om varje person ska göra allt detta själv! En av de vanligaste frågorna som vi på NOX får när vi möter dem som precis tagit steget till att bli egenföretagare är “Måste jag göra allt själv?”, och självklart är svaret nej.
Starka samarbeten som förenklar för egenföretagande
Som del i att forma morgondagens arbetsmarknad arbetar vi på NOX för att förenkla och förbättra för egenföretagare inom IT. Utöver att skapa affärsmöjligheter och sammanhang för frilansande IT-konsulter så utvecklar vi vårt erbjudande tillsammans med företag som delar vår vision -ett enklare liv för egenföretagare.
I vårt senaste samarbete är egenföretagare från NOX med och bidrar vid utvecklingen av en ekonomilösning, passande för egna önskemål och behov. Även den mest rutinerade egenföretagaren råkar ut för oplanerade inköp, och har du inte företagskortet med dig när du kommer på att köpa en ny kontorsstol en söndag på IKEA, då går det att lösa på två sätt. Antingen på det traditionella sättet där du gör ett utlägg, eller så har du kopplat dina kort till UNQUO. Med UNQUO kan du samla hela din ekonomi, både din privata och företagets, i en och samma lösning genom att du kopplar samtliga kort och konton till en app och fördelar varje betalning i antingen “work” eller “life”! När du sedan fotar kvitton och väljer rätt kontoslag så sammanställer appen alla dina “work”-köp i en rapport som du kan använda som underlag i bokföringen. Det här är ett typiskt exempel på en lösning som gör egenföretagandet lite enklare och som håller drömmen om mer ledighet vid liv. I samarbetet med andra organisationer som också brinner för ett smartare, mer effektivt företagande kan vi både skapa ett ekosystem för egenföretagare och en kraft att påverka marknaden.
Appen finns för både Android och iOS och finns att ladda ner här.