Konjunkturinstitutet bedömer att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur och på konsultmarknaden ser vi redan nu ett större fokus på kostnadsmedvetenhet och en viss avmattning. Det bidrar till att utbudet av tillgängliga konsulter i vissa roller är större än efterfrågan hos kunderna vilket naturligt skapar en annan konkurrens på marknaden. Vi har sammanfattat våra främsta tips för att du som egenföretagare ska kunna rusta dig på bästa sätt inför konjunkturen och skapa förutsättningar för att landa ditt nästa uppdrag!
Lägg tid på att nätverka och stärk dina professionella relationer
Att lägga tid på att bygga relationer och stärka ditt egna nätverk är A och O som egenföretagare, och dessa aktiviteter blir (om möjligt) ännu viktigare i ett läge som nu. Börja med att göra en kartläggning av dina säljkanaler och reflektera över hur väl du känner dem och hur väl de känner dig. Vår rekommendation är att ha 3-5 samarbetspartners som du jobbar nära och har tid att bygga relation med. Hur ser ditt nätverk i övrigt ut? Ta dig tid för att nätverka och träffa gamla kontakter, kollegor och vänner. Gör dem uppmärksamma på att du snart söker uppdrag och typen av uppdrag du söker.
Ge din konsult- och LinkedInprofil extra kärlek
Ditt främsta säljverktyg som egenföretagare är din konsultprofil. Det, tillsammans med din LinkedIn-profil, är ditt skyltfönster mot både samarbetspartners och kunder. När kunder tittar på din profil vill de snabbt (tänk sekunder) se att du och din kompetens matchar det behov de har, och därför är det extra viktigt att det tydligt framgår i din profil. Om din kompetens matchar olika typer av profiler så är vår rekommendation att ha en profil för varje roll. Lägg också lite extra tid och kärlek på din LinkedIn-profil och säkerställ att den är uppdaterad, att den innehåller information om dina uppdrag/tidigare kunder, en sammanfattning och en bra bild. Om du har referenser som kan ge dig rekommendationer på LinkedIn är det alltid ett stort plus.
Fokusera på din egen utveckling och lärande
Om du står utan uppdrag eller har tid utöver ditt nuvarande uppdrag så är det ett ypperligt tillfälle att lägga mer tid på ditt lärande. Det du vill göra i framtiden styrs av det du gör idag - och att bygga en struktur för sitt eget lärande och fylla på med kurser, certifieringar eller annat du är nyfiken på kommer att öka din relevans på marknaden.
Öppna upp för flexibilitet i timpriset
Timpris skiljer sig alltid mellan uppdrag, kunder, branscher och hur konkurrensen ser ut. Detta märks än mer i en lågkonjunktur. Vårt tips är att göra en spaning och ta en diskussion med din samarbetspartner kring hur du kan tänka för att vara klok när det gäller att sätta pris. I samarbete med NOX är det alltid du som konsult som bestämmer ditt timpris, men beroende på hur gärna du vill ha uppdraget, och hur konkurrensläget ser ut är det smart att i tider som dessa vara lite mer följsam och flexibel med vilket pris som är rätt för dig.
Lycka till!
Ps - har du frågor om marknadsläget, din konsultprofil eller vilka uppdrag vi har just nu, hör av dig till oss här :)